تاریخچه سیسمونی

تا به حال چقدر درباره ریشه رسم و رسومات مون فکر کردید؟ آیا می دونید تاریخچه خرید سیسمونی چیه؟ آیا می دونید این رسم فقط مختص به ایران هست یا توی بقیه کشورها هم ، چنین چیزی وجود داره؟ اگر دوست دارید مطالب بیشتری درباره تاریخچه سیسمونی به خصوص در بدانید با ما همراه باشید.

ریشه کلمه سیسمونی در فرهنگ نامه ها

در لغت نامه های مختلف تعاریفی از سیسمونی ارائه شده که تا حد بسیار زیادی شبیه به هم هستند. در ادامه چند نمونه از آن ها را بیان می کنیم.
تاریخچه سیسمونی

فرهنگ فارسی:

لوازم نوزاد ( لباس و غیره) که اقوام مادر به رسم تحفه می فرستند.

فرهنگ معین:

لوازم مورد نیاز نوزاد که معمولا خانواده عروس برای اولین زایمان فرزند دختر خودشان تهیه می کنند.

فرهنگ فارسی عمید:

سیسمونی، لباس و سایر لوازم نوزاد است که پدر و مادر عروس موقع تولد نخستین فرزند او فراهم می کنند و به خانه داماد می فرستند.

دانشنامه عمومی:

سیسمونی ( به سانسکریت : Sismuni)  عبارت است از رخت و لباس، لوازم خواب و حمام نوزاد اول. در فرهنگ برخی مناطق ایران رسم بر آن است برای نوزاد اول وسایل مورد نیاز، توسط خانواده عروس تهیه  می شود و به خانه عروس و داماد می فرستند.

دانشنامه آزاد فارسی:

 سیسمونی ، تصحیف واژۀ زییَسْمون، در معنیِ «زائو» در نزد اهالی قم است و مجموعۀ اسباب و لوازم مورد نیاز نوزاد که معمولاً پیش از تولد او تهیه می شود. این اسباب، از مهم ترین لوازم بچه داری است. تهیۀ سیسمونیِ نخستین فرزند زائو، بر عهدۀ مادر زائوست. معمولاً سیسمونی فرزندان بعدی زائو، از اقلامی تهیه می شود که اقوام و آشنایان به رسم چشم روشنی هدیه می آورند. در باور عامه، فرستادن سیسمونی در ماه های زوجِ آبستنی بدشگون است و رسم است که در ماه هفتم یا نهم آبستنی به خانۀ داماد فرستاده شود.

Comments

Popular posts from this blog

روش دوخت تور بالای تخت نوزاد

چرا زمان راه رفتن کودک مهم است؟

۷ ایده جذاب در طراحی دکوراسیون اتاق مشترک دختر و پسر